söndag 28 augusti 2011

På begäran

Bostonpaj
En pajdeg från USA som blev mycket populär efter andra världskriget.



Det här är ett enkelt och gott recept på pajdeg som passar mig alldeles utmärkt då jag hatar att stå och knipa ihop mjöl och smör med fingrarna. Jag är inte rädd för att bli smutsig, det har något att göra med att degen sätter sig under naglarna *ryyys*. Den blir krispig och "bladig". Jag har multiplicerat receptet med 1,5 för att få det att täcka vår pajform, man får nog prova sig fram. En paj är så lätt att variera, men jag beskriver här vad som är i pajen på bilden.

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
1 kryddmått salt
1/2 dl mjölk
1 dl olja

Blanda mjöl och salt. Tillsätt olja och mjölk. Arbeta snabbt samman till en deg. Platta ut degen i formen och nagga med en gaffel, eller platta till och lägg i en påse. Låt den ligga i kylen ca 30 min innan den förgräddas i ugnen. Kavla ut degen mellan två smörpapper om du inte redan tryckt ut den i formen, förgrädda i ca 10 min i 200-225 grader varm ugn.

Jag fyllde min paj med ett litet stånd snabbt kokt broccoli, lite fräst salladslök, en liten paket fetaost i tärningar och ca 1-1 1/2 del riven prästost. Sedan hällde jag över en äggstanning blandad på tre ägg och ca 2 dl mjölk (de flesta recept är det 3 dl mjölk men jag tycker inte det blir lika bra).

Jag gräddade sedan allt i ca 30 min.

Gott gottigottgott!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra recept, används flitigt, tack 😊

Anonym sa...

Använder alltid detta numera, kanonbra recept. Tack!😋