måndag 26 september 2011

Shop until you drop

Scrollade snabbt igenom uppdateringarna på Facebook. Någon skulle till New York. Hon fick då kommentaren: "Ha det så kul. Shop until you drop". Det var oerhört provocerande för en shopoholic på avgiftning.

Det är inte precis någon nyhet för mig att vi lever i ett konsumtionssamhälle. Det är inte heller helt en nyhet att folk som ska åka utomlands till framförallt storstäder ofta laddar för att shoppa minst en av dagarna. Hell- vad tror ni jag själv laddat för de gånger jag åkt till Paris??!!

Men nu börjar jag ju bli nykter. Och då är jag precis likadan som när jag slutade röka. Jag rynkar näsan och viftar demonstrativt och irriterat bort röken (shoppingkommentarer). Och tänker: folk är fan inte kloka! Vad ska de med alla sina prylar till!? Vad ska man ha allt junk till? Köp idag, släng imorgon. Trender hit och mode dit. De är tossiga tänker jag och undrar vilken strategi jag ska använda för att omvända. För nu måste jag ju vara frälsaren, eller hur? Nu är jag väl ändå den som på bästa sätt kan få er alla att förstå att man blir INTE lycklig av att ha x antal plagg i garderoben, eller höstens it-färg på kuddarna i soffan. Eller hur??

Men jag längtar till Paris, och jag längtar absolut efter att få strosa runt i mina favoritbutiker där. Men mest för att insupa atmosfären. Mest för att det är Paris. Och det jag allra mest skulle göra om jag fick åka dit imorgon: Flanera i Marais, fönstershoppa i de pittoreska butikerna där, slå mig ner på ett café och dricka en kaffe, äta en tarte au fraises, glo på folk. Jag skulle absolut ta mig till musée de la photo, sätta mig på ett nytt café och titta på nya folk. Jag skulle nog också gå på en eftermiddagsbio och äta sockrade popcorn. Inte för att det är gott utan för att det är Frankrike. Sen skulle jag promenera i Jardin de Luxembourg förstås. Blicka mot Eiffeltornet och minnas när K friade. Sätta mig på ett annat café och glo på nya folk...

Alltså ja, jag känner inte att jag MÅSTE shoppa nästa gång jag kommer till Paris, men jag kommer säkert göra det. Fast i en annan mängd och kanske inte bara för att jag är där, utan för att jag faktiskt behöver det jag köper och har suktat länge efter att få köpa det just i Paris, och för att bevara det länge. Som min kappa från Un,deux,trois till exempel. En svart klassiker, en keeper så länge den håller. Sånt. Sånt kan jag tänka mig. "Shop and keep" lite mer sådär...

Men visst shop until you drop, be my guest. Men räkna inte med att möta mig på andra sidan efter döden. För då är du i shoppinghelvetet och jag är i hälsohimlen. Fattar du?

Njut av djur och natur istället ;)

Inga kommentarer: