onsdag 2 februari 2011

Väx upp!

Jag blev så himla arg när jag snubblade över en diskussion på facebook angående ett visst bakverk med choklad och kokos bland annat. Det var alltså vuxna människor som på fullaste allvar resonerade kring varför man skulle säga chokladboll, kokosboll eller negerboll.

Jag kommenterade inte där för jag blev så chockad över att folk håller på med det här. Fast nu känner jag att jag måste skriva av mig, det är så frustrerande. Vad är det som gör att vuxna människor beter sig som obstinata tonåringar och tycker att de har rätt att säga negerboll för att de alltid har gjort det, "det hette det minsann när de var barn"... Vad händer med respekten för andra människor?! Hur svårt är det att byta namn på något som är helt idiotiskt från början?

Jag har självklart också sagt det gamla ordet en gång i tiden. Jag tror det var på gymnasiet som jag började säga "delliboll", eftersom det var delicato som hade kakor i gottemaskinen i cafeterian. Sedan dess har de hetat det och för mig är det helt enkelt naturligt att välja bort n-ordet. Jag skäms faktiskt för att jag någonsin använt det om jag ska vara ärlig.

Jag vet, vissa kan ju hävda att det minsann till och med stod i SAOL, men jag hoppas att det numer är borttaget.

För mig är det enkelt, det handlar om respekt för andra och man väljer onekligen en viss image när man använder n-ordet, i alla fall i mina ögon...

Så, nu har jag fått det ur mig, det känns riktigt bra!

Går annars och längtar efter den här synen. Suck... Våren, kom fraaaam....

Inga kommentarer: