onsdag 25 maj 2011

Frestelse blir inspiration

Dag 1- Detox de Luxe




Överallt varje dag kommer jag stöta på frestelser. Glada bilder på människor som ser lyckliga ut. Bilder som gör allt för att få mig att tro att jag blir lyckligare om jag bara har den eller den prylen.

Min nya filosofi är inte att undvika alla dessa bilder, reklam, bloggar, kataloger o.s.v. Istället gäller det att träna hjärnan i att ta in det som inspiration och fundera över hur jag kan göra det till mitt eget. Med det som jag redan har. För helt utan dessa inspirerande och vackra bilder vill jag ju inte vara. Jag älskar att omge mig med vackert och det är jättekul att läsa bloggar.

Till och med inom inredning har man idag säsonger, precis som med kläder. Både kläder och inredning har blivit förbrukningsvaror och de skriker ut "kom och köp innan vi fyller på med vinterns nya fräscha lager". Och så är det en ljusstake som blivit två centimeter längre och fått en mörkare färg än den som såldes under sommaren. Den som nu är på 50% och alltså inte lika bra längre. Den ska bort så de får plats på lagret. Den kom in på våren och ska bort på hösten.

Den där fällan har jag gått i, både när det gäller inredning och kläder. Säkert många fler än jag för den delen. Det är tyvärr så det ser ut idag och känns ytterst normalt efter ett tag eftersom det är så handeln arbetar. Det är rea oftare än ordinariepris snart. Inte konstigt att det är lätt att hamna i slit och släng fällan. Nu är det ju i och för sig poppis med loppis igen, men det är ingen bra ursäkt tycker jag. Att tänka att jag köper den nu så kan jag sälja den på loppis i höst när jag tröttnat. Bättre då att välja med omsorg och behålla länge, eller förändra det man redan har.

Istället för att köpa nytt och byta ut stup i kvarten är det bättre att börja fundera över vad man själv gillar och vilken stil som passar min garderob och mitt hem. Och det hinner man ju inte fundera över om man hela tiden matas med erbjudanden och lockelser och dessutom låter sig falla för dem. Pryl efter pryl kommer då in och hamnar nånstans utan eftertanke. För att den är fin. Och kanske till och med var på rea.

Redan igår kom ovanstående kataloger in i hemmet. Min första tanke var att slänga dem direkt och boka av månadsboken i Barnens bokklubb, som en grej i min detox liksom. Men sen kände jag att nej- det är inte så jag vill leva. Att undvika. Som en nykter alkoholist som inte vågar gå på restaurang för där finns vin. Det funkar ju inte. Man måste lära sig hantera frestelserna. Nu var det inte så många frestelser i La Redoute i och för sig, men ändå. Ni fattar principen kanske. Se och inspireras och fundera över hur man kan göra det till sitt eget, utan att köpa nytt. I La Redoute t.ex. kan man ju inspireras av hur man stylar olika plagg tillsammans. Plagg som jag säkert redan har något liknande i min garderob. Och kanske kan sy om om det inte är rätt. För helt "rätt" i trenddjungeln kan man ju inte bli utan det gäller ju att hitta SIN EGEN stil. Inte Elin Klings eller Kenza och allt vad de heter. Månadsboken ska avbokas, sen blir det utträde ur bokklubben. Biblioteket, nån som hört talas om det??!!

Sammanfattar här annars riskerar jag göra ett alldeles för långt inlägg:
Första utmaningen i detoxen är att se reklam och medier som inspiration till att enbart fixa med redan befintliga prylar. Inte undvika utan se som inspiration. Inga nyköp, varken kläder eller annat.

2 kommentarer:

Vitt för själen sa...

Hittade hit genom Philia!!!

Ett riktigt bra inlägg har du gjort.
Jag är en riktig shopoholic, och lider själv av det emellanåt. Kan få ångest. Sen skyller jag på att jag FÅR för jag har minsann slutat rökt!
Det är bara 3 år sedan..hehe.

2 kompisar har skapat en detox sida på facebook- för just detta. 365-projektet heter den gruppen.

Jag gick inte med. Har inte kommit dit än..

Oj detta blev långt!
Må gott/ Sophia

Vitt för själen sa...

:)

Såg att du skrivit i loggen på FB!

Jag har lagt din blogg i favoriter ;)