fredag 27 maj 2011

Handlingsplan

Dag 3- Detox De Luxe
Måste erkänna att jag inte tänkte igenom den här detoxen alls då jag skrev första inlägget om den häromdagen. Jag blev bara så arg på mig själv och agerade blixtsnabbt. Som jag brukar göra. Agerar först och tänker sen... Men tro nu inte att jag tänker dra mig ur, absolut inte! Däremot är det kanske dags att fundera över vad fasen det är jag ska göra egentligen...

Jag blev tipsad om en grupp på facebook, 365projektet heter den. Några tjejer som tänkt samma som jag, bara några veckor före mig. Så jag gick med i gruppen. Så klart. Deras regler ser ut så här:


-Inte ett klädesplagg köpes. Undantag: -Är något helt slut/trasigt, då får vi köpa nytt. (Löparskor, vinterjacka osv) MEN, vi börjar med att leta runt på secondhand o dyl.

-Underkläder får köpas, VID BEHOV.

- Skönhetsprodukter som anses nödvändiga, (deo, hudcreme mm..) får köpas när ngt tar slut. Obs, Inte när att det kommer en ny mirakelcreme el dyl...

- Inga nya sminkprodukter får inhandlas, gör slut på allt du har först.

-Smycken, accessoarer, skor mm= No No!


Helt ok, bra regler. Kan jag lätt tänka mig att följa. Så det gör jag. Men- jag vill ha en egen handlingsplan också. Sån är jag. Dessutom van att ha en på jobbet och nu när jag ändå är föräldraledig kan jag roa mig med att göra en helt ny variant. Lååångt från dem jag tar fram där ;) Jag behöver ju också lägga till att det gäller även inredningsdetaljer, så det är nödvändigt med en egen.

Det kan också vara bra att fundera över vad syftet och målet med den här detoxen är. Annars kan man väl säga att risken finns att det faller platt till marken och blir svårt att avgöra om någonting har uppnåtts efteråt...

Okej, men vem kontrollerar att jag håller mig till planen och inte "fuskar" då? Nja, det är det som är grejen. Eftersom det här är en blogg och inte webcam 24/7, så är det i princip ingen som kan kontrollera detta mer än jag själv. Inte ens min man kan ha 100 % koll. Ärligt talat, vem lurar jag allra mest om jag ljuger ihop nånting här på bloggen om hur bra det går, även fast det inte gör det? Jo, mig själv. Så då kan jag ju lika gärna skriva helt andra historier här, om jag ändå ska till och ljuga ihop nåt menar jag. Nåt mer spännande. Men det struntar jag i. Om jag trampar snett kommer jag erkänna det!

Men jag måste tillägga en sak. Jag ammar fortfarande litegrann. När det är över kommer jag ha helt nya "saker" där fram, och nya behåar kommer behövas. Bara så ni vet. Jag ska göra noggranna kvalitetsval då, men det är oundvikligt med ny support till de små fladdriga sen, tro mig! Så det är ett undantag för mig. Annars gäller följande handlingsplan:

Syfte: Bli medveten om min konsumtion och vart pengarna går.

Mål:    Finna känslan för min egen stil och hålla mig till den.
            Upphöra med slentriankonsumtion och hitta andra vägar till tillfredsställelse.

           Göra medvetna val i fråga om miljö, etik och kvalitet när jag väl köper något.





Facebookgruppen inkluderar inte barnen i sin detox, men det gör jag, till viss del. För jag har en viss förmåga att köpa det jag finner vackert, utan att fundera på om de verkligen behöver det. Men självklart kommer mina barn inte "drabbas" i övrigt av min detox ;)

Jaha, så här ser det ut på ett ungefär. Jag började den 25 maj 2011 och projektet avslutas och summeras den 24 maj 2012. Utvärdering och revidering vid behov var tredje månad.

OCH- självklart är du välkommen att ansluta dig till detta spontanprojekt som jag ser fram emot att uppleva under ett år framöver. Är du redo?

3 kommentarer:

tina sa...

Hej!!

Tycker det är jättekul att du hänger på vårat pjoket och dina regler ser hur bra ut som helts. Jag har gjort ett inköp nya joggingskor men nu STOPP och känslan är fantastisk skön. Det gäller ju att komma på sätt för att inte trilla dig jag går upp och kikar i min garderob och HERREGUD proppfull INTE behöver jag något mera ÄLSKAR KLÄDER,SKOR full överallt jag skäms!!

Du är så välkommen i vår grupp

KRAM till dig och skriv gärna på loggen hur det går för dig och så kikar jag in hit oxå

Charlotta Rexmark sa...

Hej Sara!

Kul att läsa om dina insikter och hur du vill förändra din livsstill. Tufft av dig att våga och orka, lycka till!

Jag har ett förslag på hur du kan synliggöra, i alla fall det ekonomiska, resultatet på ett tydligt sätt. Varje gång du avstår från att shoppa något som du tidigare skulle köpt så föreslår jag att du för över de pengarna till ett speciellt konto. Dagar när det känns lite extra hårt att inte få handla så kan det vara till glädje att se pengarna växa och tänka på att det kan bli till en trevlig upplevelse för familjen eller kanske en buffert för extra ekonomisk trygghet.

Bara en tanke jag fick. Gillar du den så får du den! :-)

Kramar
Charlotta

Anonym sa...

Hej! Hittade din blogg genom rtt inlagg hos House of Philia - och kommer fortsatta lasa om din "detox". Jag gjorde nagot liknande men inte hela vagen...dvs forsokte att bara handla etiskt/ekologist mm. Inspireras av manga bloggar (och speciellt Skaninaviska, da jag bor i UK) men kul att hitta en blogg med lite hjarta och inte bara shopping (aven om det ar roligt med, alldeles for roligt ;-) Sa kommer fortsatta lasa har, och kanske jag hanger pa din detox!
Nina