måndag 6 juni 2011

Koll på pengarna

I want my money right where I can see them- in my garden!





Även om jag sparar in pengar nu genom att inte köpa något till hemmet eller garderoben så rullar de ändå, på något outgrundligt vis. Därför är det nog ganska bra att skriva kassabok tänkte jag, så att jag kan göra det tydligt för mig själv hur jag spenderar tillgångarna. Jag har alltid varit förtjust i vackra skrivböcker (kanske ärftligt, mamma är också sån :)) så den här fina hittade jag i mina gömmor. Passar perfekt till mina ekonomianteckningar!

Kassan är skralare än någonsin då jag ju är föräldraledig men som jag skrev i tidigare inlägg vill jag gärna unna oss en vacker trädgård. Den har aldrig varit så här fin och välorganiserad tidigare så länge vi bott här. Det känns kul att slippa gå och tänka "om vi bara hade..." hela tiden där ute. Man kan säga att jag nu varje dag går och tittar på och pysslar om våra pengar. Och det är inte dåligt det ;)

En del är faktiskt gratis. Dagens spartips är att fråga familj, vänner och bekanta på våren om de har några perenner de behöver dela, oftast behövs det efter ett tag. Det har vi gjort och fått ihop till en hel del (som jag inte ens kan namnet på, men vet att vi har fått daggkåpa och prästkrage av svärföräldrarna, plus nån till).

Detoxen är inte ett problem än så länge, men vad är det nu- bara 1 1/2 vecka sedan jag började. Har ännu inte sett nånting jag vill/"måste" ha. Däremot har det droppat in grejer på posten som jag beställt innan jag fattade detoxbeslutet. De har jag lite svårt att förhålla mig till. Ska jag skicka tillbaka eller behålla? Det lutar i alla fall åt att behålla det. Lite kläder till Agnes och skor till mig, skor som jag antagligen kommer använda flitigt hela sommaren. Eller är det bara en dålig ursäkt? Äsch, jag går och provar dem en gång till så får vi se...

Ps: Citatet ovan är egentligen - in my closet. Gissa vem? Carrie i SATC förstås!!!

Inga kommentarer: