onsdag 26 januari 2011

Bokstavsdiet? Nej tack!

Bättre hälsa? Ja tack!

Det är intressant när man går in på lite olika bloggar nuförtiden då mycket vikt och dieter är på g. Många verkar de vara som kör med lchf, alltså low carb high fat. De äter väldigt lite kolhydrater och väldigt mycket fett samt protein som i de flestas fall verkar vara mer från djurriket än växtriket (grönsaker verkar flera få i sig också, men inte de med "för mycket" kolhydrater i). Idag tänker jag inte gå in på vad jag tänker om det, utan funderar mer i allmänhet över fenomenet som sådant.

I barn- och ungdomsåren var jag en sann djur- och hästtjej. Jag hängde i stallet så ofta jag kunde, eller pysslade med något annat husdjur. Jag hade inte intresse för någon annan sport överhuvudtaget och idrottsbetyget var lågt genom alla år, eller på medel sådär. Den konditions- och styrketräning jag fick var enbart den från ridning och att mocka boxar (den som har gjort det vet att det är minsann inte så lite det). Men löpning t.ex? Usch! Jag intresserade mig inte heller så mycket för vad jag stoppade i mig, bara det var hyfsat gott och jag blev mätt. Under gymnasietiden började jag röka och då var det ju ännu värre med kondisen! Jag kan ju tillägga att jag aldrig haft problem med vikten. Komplex ja, men ingen övervikt.

Det var när jag slutade röka vid 23-års ålder som jag upptäckte en ny värld. Att ha lyckats ta ett så stort steg mot en bättre hälsa gjorde att jag ville ha mer. Jag började på gym, blev mer medveten om min kropp och om hälsa, mat och motion i ett sammanhang. På den tiden började det bl.a. bli "inne" med GI-dieten men jag pluggade på om mat och träning i alla möjliga böcker och jämförde olika teorier. Mitt favoritteveprogram var Gladiatorerna (inte för att jag ville vara riktigt såå deffad), och jag stod på listan över gymets mest flitiga medlemmar. Det blev nog sex-sju pass i veckan i genomsnitt. Jag vill inte påstå att det gick till överdrift. Jag hade ett brinnande men ändå sunt intresse för hälsa och välmående helt enkelt. Ganska insatt och insnöad tror jag.

Med den bakgrunden kan jag inte låta bli att tycka till lite om alla dieter och metoder som finns idag och som florerar i tidningarna. Jag kommer nog gå igenom dem mer en annan dag för jag känner att jag måste skriva av mig lite till om detta. Jag retar mig lite på att folk blir lurade av så kallade experter och att man oftast har ett eller ett fåtal perspektiv när man beskriver en diet eller metod. Oftast är det viktperspektivet, men även hälsa och skönhet på ett något ytligt plan. Många är de som inte heller orkar plöja bok efter bok som jag gjorde, och verkligen sätta sig in i konsekvenserna av sitt agerande och jämföra och granska argument, utan man söker en quick-fix som de mest vanliga tidningarna beskriver. Så kör man på det. Det verkar bra, och man blir smal, och beach 2011 närmar sig, och man har ju ätit så mycket över jul och nyår... 

Hmmm, bra så... Men jag köper inte det. Jag köper inte de här bokstavsdieterna, jag köper inte några quick-fix och jag köper absolut inte måltidsersättare så där rakt av som de används av många, eftersom de används fel. Jag köper inte heller att man kan punktträna bort fett (tex om du gör 200 situps om dagen får du garanterat platt mage, eh neeeej det får du inte av den anledningen).

Nu är det så, att efter min senaste graviditet, som avslutades för snart fem månader sedan (shit pommes vad tiden går fort!), behöver jag sätta igång mitt hälsotänk på allvar. Jag har faktiskt vilat från det en tid, men känner nu att det är dags. Av många olika anledningar. Jag blir lite sur på mig själv att jag slarvat de senaste åren, att jag blivit klyschan "bryr mig inte om mig själv längre, jag är ju mamma nu". Nåja, riktigt så illa var det väl aldrig, men nästan. Dessutom har hundsporten tagit en del av min tid utöver allt annat jag pysslat med. Och det sätter sina spår. Så nu är det dags att hitta tillbaka!

Men det blir garanterat fritt från bokstavsdieter och quick fixes. Var så säker! När man förbränner fett lösgör man också många gifter i kroppen, som till viss del hamnar i bröstmjölken om man, som jag, ammar. Därför är det långsamt och långvarigt arbete som gäller för att komma i form igen. Det innebär så klart inte att jag inte kan påbörja resan mot min beach 2011 nu bara för att jag ammar, utan att jag kanske bara behöver tänka till så att jag inte skräpar ner bröstmjölken ;)


Inte trådsmal- men sundare!
(Bild från bröllopsresan 2006, Skagen)

Inga kommentarer: