lördag 1 januari 2011

Nyårskrönika

Nytt år, nya drömmar. Men först en liten nostalgitripp tillbaka till 2010.

Januari
I mitten av månaden blir vi varse att ett nytt litet liv sakta ska börja växa i min mage. En underbar känsla och mysfaktorn infinner sig direkt i början av året. Nya utmaningar på jobbet där jag flyttade en våning ner och började jobba med våra yngsta, nollorna och ettorna. Vi trivdes bra med varann och dagarna flöt på.



Februari
Vinter och snö är en härlig kombination tillsammans med sportlov. Vi väljer att vara hemma under lovet och är hemma och myser mycket med levande ljus och vila då vi inte jobbar. K fyllde 36 år men vad är väl en siffra?!


Mars
Vårvinterförkylningar avlöser varann och bland andra små i-landsproblem ställs Elsas första cirkusbesök in. Jag börjar tillsammans med min fina granne K att gå på Zumba. En helt underbart rolig motionsform. Min vän tycker det är strongt av mig att gå på detta när jag är gravid, men jag äschar och tycker att jag och bebisen behöver motion. Mamma och J firar 20-årig börllopsdag. De kommer hålla ihop för alltid tror och hoppas jag :)



April
Vi går på ultraljud och ser vad som verkar vara en frisk liten krabat. Könet får vi inte riktigt se eftersom den ligger lite fel för det, men barnmorskan gissar att det är en flicka. Vi åker till styvfars vackra barndomsö Bornholm och firar hans mors 70-års dag. En mysig helg som jag kommer minnas länge.




Maj
Jag och Salsa går en kurs och det är underbart att umgås lite extra med min annars lite eftersatta stackars vovve. Zumban har jag fått ge upp för denna graviditet visade sig komma med foglossning och annat otrevligt. I övrigt mår jag och bebisen i magen bra och Elsa vet om och längtar.




Juni
Månaden då allt händer känns det som. Treårskalas för Elsa som får två söta kaniner, Malva och Sockergryn, i present av oss. Nu har vi ett helt zoo och det är djurstopp deklarerar min man väldigt tydligt. Hon har också sitt första barnkalas som går så vilt till att polisen kommer ;)Skolavslutningen är alltid lika välkommen i juni, man behöver vila upp sig och tanka ny energi. Detta årets avslutning bjuder på många fina minnen av våra duktiga elever som sjunger och uppträder i kyrkan. Vemod blandat med glädje, en äkta skolavslutning. I slutet av månaden är det dags för midsommar i ljuvliga Skarmansmåla med gänget. Vi fick en fantastisk helg tillsammans som alla kommer minnas länge med glädje tror jag :)




Juli
Härliga semestermånad. I början av månaden är jag och Elsa lediga medan K jobbar sina sista veckor innan semestern. Vi myser hemma en hel del innan det är dags att åka till ett av mina favoritsommarställen: Donsö. En skön vecka som tyvärr avslutas med regn och blåst, men vi har mysigt ändå :)



Augusti
Nu får vi veta bestämt att det är en liten flicka som ligger i magen. Jag känner mig lite tung när jobbet börjar i mitten av månaden, men får lagom betungande uppgifter så här i början av terminen och i slutet av graviditeten. Den lilla tjejen ligger dessutom i säte precis som hennes storasyster, och ett snitt planeras in i september.




September
Den 14 september kommer lilla Agnes till världen under ganska odramatiska former. Ett planerat snitt, vi stannar på BB i två dagar. Elsa är den stoltaste, finaste storasyster man kan tänka sig och vi kan verkligen tillåta oss att njuta av den första tiden med bebisen som visar sig vara den nöjdaste lilla krabaten på jorden. Tack alla som gratulerade på ett eller annat sätt. Denna månaden fyller jag 35 år och får en efterlängtad Kitchen Aid, nu ska det bakas och lagas mat med glädje och stil. För den är ju snygg också :)



Oktober
Elsa får bekanta sig med döden då den söta lilla vita kaninen Sockergryn dör utan förvarning. Hon begravs i trädgården med en teckning som Elsa gjort, och så sjunger vi för henne en sista gång. Nu går hon i djurhimlen och äter gott gräs varje dag. Min första kväll för mig själv (utan treåring och bebis) får jag på modevisning och fest på Vindåkra Gård med min fina vän R.




November
Vintern kommer tidigt och chockar oss alla. Snö och kallt redan i slutet av november, kommer vi då få en vit jul undrar vi. Julförberedelserna börjar så smått och jag förbereder en adventskalender till Elsa som senare istället blir en presentkavalkad som belöning då hon sover hela nätter i sin egen säng. Det går bättre och bättre.


December
Jodå, visst blir julen vit. Kanske vitare än vi önskat och det blir svårt att ta sig fram på vägarna. Vi hamnar i några missöden utan några större men. Jag tackar för att jag har en envis man. Vi firar jul i flera dagar på olika ställen och Elsa öppnar paket tills hon faktiskt säger att hon inte orkar öppna fler. Julen är lugn eftersom vi väljer att inte fara så mycket. Den årliga jultrippen till Skarmansmåla blir inte av då vi unnar oss att ta det lugnt och slippa alltför många jobbiga vintervägar. Ett litet uns av saknad finns det ju efter paradiset, men vi åker dit en annan gång, snart hoppas jag... Nyåret firas med ett decimerat gäng i år, och vi skickar en tanke till M som är nyopererad i sitt knä. Hoppas du snart kan dansa igen ;)



Så vad har då 2011 att erbjuda? Massor tror jag. Det gäller bara att grabba tag i sina drömmar innan de försvinner. Mitt nyårslöfte är att formulera en tydligare målbild för mig själv de närmaste åren, och fatta en del beslut som är viktiga för framtiden. I övrigt tror jag att året kommer att gå alldeles försvinnande fort, som det brukar när man har småbarn och en vardag som rullar på i rasande takt. Jag tänker fortsätta njuta av våra barn och vardagen, och ta vara på resten av min föräldraledighet. Tiden går, carpe momentum...

Inga kommentarer: