tisdag 4 januari 2011

Vardagsmåltider

Även om lugnet aldrig tycks infinna sig riktigt vid vårt matbord tycker jag det ger en känsla av lyx med tända ljus, så det har vi vid varje måltid. I den här mörka årstiden tänder vi dessutom massor av ljus överallt så fort det börjar mörkna. En riktig feelgood känsla ganska snabbt, framförallt om ett av dem är doftljus. Jag försöker också att alltid ha något grönt eller blommande på bordet. Det kan vara något så enkelt som en länk murgröna i en liten vas. Just nu är det krokuslökar jag har i en skål. En flirt med våren?








På tal om måltider. Jag körde en enkel laxrätt häromdagen som jag misstänker kommer återkomma eftersom vi alla gillar den.

Fyra laxfiléer i en form med lite olja i botten, salta och peppra. Ringlade över Bengt Frithiofsons citronolivolja, mest för att vi inte hade färsk citron hemma. Över det hällde jag matlagningsgrädde och crème fraîche som blandats i en skål med Knorrs persillade och Renee Voltaires örtsalt. Skjuts in i ugnen på 175 grader i ca 20-25 minuter. Till det åt vi tagliatelle och haricots verts. Tar inte mycket tid, det är nästan en "laga mat med bebisen på armen" rätt.

1 kommentar:

Inredningsgalen sa...

Hej hej!

Golvet innan trappan är klinkers, samma som vi har i entren o på golvet i badrummet!!!!