onsdag 16 mars 2011

Nä nu j-lar!


Alltså jag gillar tidningen Lantliv, och även om det ibland blir lite enformigt får de en chans till av mig. Men nu har de gått för långt. I sin iver att sälja, eller ren okunskap. Jag vet inte. Men jag vet att Hörby INTE är Österlen! Det ser ju lovande ut på omslaget, så jag bläddrar och tänker Är det nån jag känner till? (är man född där så känner man många, så är det bara). Men det visar sig alltså att den franska charmen inte alls är österlensk, den ligger nämligen utanför Hörby!!! Oh my, vilka dåliga geografikunskaper, dåliga försäljningsförsök eller vad man nu väljer att kalla det. För visst säljer Österlen, den vackraste platsen på jorden. Nåväl, kanske är jag något partisk i den här frågan. Inget ont om Hörby, det är en trevlig by, men det ligger INTE på Österlen.



Det tvistas lite om vad som är Österlen, några menar att gränsen går ungefär vid väg 19, nåt sånt. Det är i alla fall min bild av det. Det kan väl sträcka sig nån bit hit eller dit, men nån måtta får det ta mej tusan vara! Annars kan jag ju leva i tron att jag fortfarande bor kvar på Österlen, bara en bit västerut, haha! Nänä, rätt ska vara rätt. Ovan är Österlen på ett ungefär, och dit hör inte Hörby. Så skäms Lantliv!

Om de nu tvunget ville ha med Österlen på omslaget för att de tror att det säljer bättre så kunde de ju nämnt att Mia Gröndahls härliga rosenträdgård som är med i samma nummer, ligger på Österlen. Mia är mamma till en av mina gymnasiekamrater, och i Killahuset har jag spenderat en och annan partykväll, tillsammans med tuppen Japan som huserade på toaletten vintertid :) Those were the days...

Nu får de dessutom akta sig lite och skärpa till kvalitén i tidningen, för nu gör Bonnier ett försök att konkurrera. Den 26 april kommer Sköna Hem Country lifes första nummer ut. Det verkar vara ungefär samma upplägg som Lantliv, men förhoppningsvis med en annan twist. Så att det inte blir same same, utan mer same but different. Nåväl, det skadar inte att testa, så jag skickar in min adress till dem nu, så att jag inte missar något. Kanske ska skriva en insändare till Lantliv också?

PS. Den franska charmen i Hörby, som ju är Skåne åtminstone, var verkligen charmig. Så tidningen är väl värd sin läsning, trots allt.

2 kommentarer:

Anna-Malin sa...

tuuuuuusen tack för fina ord!!
det gör mig glad :)

och som den inflyttade skåning jag är, så vet jag nog att hörby inte tillhör österlen... ;)

Anonym sa...

Hej Sara jag skrev en kommentar innan men vet inte om den kommit fram -fin blogg (skrev jag) och jag hoppas att det är ok med referensen till din sida från min blogg?
mvh Renée/www.stillebenochsmak.se